KRAJSKÁ HYGIENICKÁ STANICE KRAJE VYSOČINA se sídlem v JIHLAVĚ

Krajští hygienici kontrolují kvalitu ovzduší ve školních třídách

Kvalita ovzduší ve třídě ovlivňuje jak zdraví, tak soustředěnost našich dětí při vyučování. Krajští hygienici se proto na sledování právě tohoto faktoru zaměřují. Ve třídách měří koncentraci kysličníku uhličitého, teplotu vzduchu a relativní vlhkost. Zjišťují četnost a intenzitu větrání ve třídách. Právě z hlediska pravidelného větrání jsou na tom lépe školy mateřské před základními.

„Ovzduší ve vnitřním  prostředí škol ovlivňuje zdraví dětí i dospělých, kteří ve škole tráví velkou část dne.  Proto se této problematice věnujeme i v rámci krajského prioritního úkolu. Sledujeme stavebně-technický stav budov, vybavení, četnost prováděného úklidu, používání čistících a dezinfekčních prostředků. Ve třídách měříme teplotu vzduchu, vlhkost a koncentraci CO2. Školským pracovníkům vysvětlujeme nutnost pravidelného a intenzivního větrání tříd. Doposud jsme za letošek zkontrolovali 45 mateřských a základních škol,“ uvádí Ing. Kamila Hodačová, ředitelka Odboru hygieny dětí a mladistvých Krajské hygienické stanice kraje Vysočina. „Zjistili jsme, že ve třídách mateřských škol se častěji větrá než v základních školách. Svědčí o tom nižší naměřené koncentrace kysličníku uhličitého,“ doplňuje Hodačová.

graf - hodnoty naměřené v kontrolovaných školách Zdroj: KHSV

S příchodem chladných dní začíná topná sezóna. V letošním roce byla z ekonomických důvodů školská zařízení nucena přistoupit k úsporám, zejména ve výdajích za teplo. V této souvislosti došlo ke změně právních předpisů ohledně minimálních vnitřních teplot. Ovšem ke snižování teploty ve vnitřním prostředí staveb je třeba přistupovat uvážlivě s ohledem na zdraví.

Významným snížením teploty vzduchu v místnosti, zateplením budov a zejména nedostatečným větráním může docházet ke zvýšené kondenzaci vzdušné vlhkosti a tím i ke vzniku plísní na stěnách uvnitř škol. Plísně nemusí být dobře viditelné na stěnách, ale bývají i skryté uvnitř souvrství stěn. „Ze zdravotního hlediska je důležité udržovat v místnosti takovou teplotu, aby ani na nejchladnějších površích nedocházelo k časté nebo trvalé kondenzaci vlhkosti. Optimálně by se měla relativní vlhkost vzduchu pohybovat v rozpětí 45–55 % a teplota vzduchu kolem 20–22°C," vysvětluje Hodačová.

V prostorách, kde se koncentruje větší množství lidí, jako jsou právě školy a školská zařízení, je důležité dbát na pravidelné větrání. Při dlouhodobém pobytu v učebnách s neodpovídajícím přívodem čerstvého vzduchu jsou děti i učitelé vystaveni zvyšující se koncentraci CO2, prachu a škodlivých chemických látek. U žáků nastupuje vlivem vysoké koncentrace CO2 malátnost, nesoustředěnost, únava. Výkon ovlivňuje úroveň nad 1000 ppm CO2. Větrání má velký význam i z hlediska prevence šíření respiračních onemocnění. Častá výměna vzduchu je důležitá k omezení koncentrace virů šířících se kapénkami, jako viru chřipky, covid-19 nebo RS virů.

Průběžné vyhodnocení krajského prioritního úkolu ,,Kontrola kvality ovzduší ve vnitřním prostředí (mateřských škol, základních škol, středních škol, VOŠ)“ naleznete ZDE.

Bc. Jana Böhmová, tisková mluvčí KHS kraje Vysočina, e-mail: tisk@khsjih.cz, tel. 567 564 586.

 

zveřejněno 31. 10. 2023 - 12:58